TACIT blog

5 eszköz, ami okosabbá tesz

2015. november 02. - Görög Ádám

 

Ahogy sokan tudják, az IQ fiatal korban beáll egy szintre, és onnantól kezdve nagyon kis mértékben változik. 

Howard Gardner szerint viszont ostobaság egyedül az IQ-t mérni (ami a logikai-matematikai intelligenciát tudja jelezni csak), hiszen az nem számol sok olyan tényezővel, ami zseniális teljesítményeket tett lehetővé. Ezért ő 9 fajta intelligenciát különböztet meg, és bár az IQ valóban stabil, a többi többé-kevésbé fejleszthető.

Elmetréning app-ek

Az okostelefonok térnyerésével egyre több mobilapp jelent meg, amelyek az agy fejlesztését célozzák-ezek közül is kiemelkedően sikeres lett a Lumosity, ami különböző logikai játékokkal fejleszti a koncentrációra való képességet. 70 millió felhasználó nem tévedhet (vagy mégis?), és rendkívül örömteli, hogy ennyi embert érdekel az agy fejlesztése.

Ezen kívül egy másik érdekes (és sokkal ígéretesebb) megoldás lehet az ú.n. "dual N-back training", amit viszont szeretnék mélyebben kipróbálni, mielőtt bővebben írok róla.

Egy dolgot mindenképpen ki lehet jelenteni, hogy a logikai-matematikai intelligencia (aminek az IQ a mérőszáma) rendkívül nehezen fejleszthető, és a fenti megoldásokat sok támadás is éri emiatt-egyáltalán nem biztos, hogy valóban alkalmasak az IQ fejlesztésére. 

Ellenben viszont a mai világ sok szempontból olyan szinten nem jelent kihívást, hogy az agynak csökken a koncentrációs képessége, ezért nincs is szükség fejlődésre, csak egy "átmozgatásra", hogy jobban pörögjenek a mentális képességeid.splash31.jpg

Ehhez a leghasznosabb app, amit találtam az Elevate, amiben többfajta feladat teszi különböző módokon próbára az agyat. Én személy szerint nagyon nehezen szoktam ébredni, ezért arra használom, hogy reggelente játszok vele egy kicsit beindítani az agyam, mielőtt nekiállnék olvasni. Nem csak nagyon szép grafikonokat rajzol, de tényleg érdekesek a feladatok (ellentétben a többi hasonló app-el, ami csak szép grafikonokat rajzol, a feladat meg kimerül annyiban, hogy rakd növekvő sorrendbe a számokat).

Ahogy mondtam: erősen valószínűtlen, hogy a fenti app-ek VALÓBAN növelnék bárkinek az IQ-ját. De tornáztatni az agyat egy hasznos szokás, milliószor jobb, mint ingázás közben növelgetni a virtuális farmot (ha tömegközlekedéssel közlekedsz-vezetés közben egyik sem javasolt...)

Meditáció

Ahogy egyre több problémát vet fel a modern élet, egyre nagyobb teret nyer a meditáció több évezredes szokása.

A Fear of missing out (FoMO) az a jelentség, amikor valaki attól tart, hogy valahol valami fontos történik, ő pedig kimarad belőle. Az agy imádja az újdonságot (az ugyanis dopamintermelést vált ki), viszont egyben mindezzel túlterheljük az idegrendszerünket (pontosabban a szimpatikus idegrendszert, ami az "üss-vagy-fuss" reakciót szabályozza).

Igen, az a rengeteg ember, aki a villamoson a telefonjára bámul, ahelyett hogy a körülötte lévő világgal foglalkozna, azért teszi, mert stresszt érez, csakhogy pontosan úgy vezeti le, ami még több függőséget okoz.

Erre megoldás a meditáció, ami aktiválja a paraszimpatikus idegrendszer "pihenés és emésztés" reakcióját, csökkenti az agyhullámok frekvenciáját.

brain_waves_large.jpg

A modern világban túl sok időt töltünk béta-állapotban, túl sok stresszt jelent. A meditáció célja növelni az időt két gondolat között (tehát nyújtani az agyhullámokat lényegében), ami sokkal intuitívabbá teszi a gondolkodásunkat, sokkal alkalmasabb feldolgozni a korábban elsajátítottakat.

Az alfa állapot alja, théta állapot teteje jó cél ehhez kezdetben-itt sokkal inkább "jelen" tudunk lenni, és ilyenkor lehetőség nyílik a komplexebb problémák megoldására (nem véletlen a fürdőszobában jutnak eszébe az embernek sokszor a megoldások: ott nem erőltetjük a gondolkodást).

A meditáció számomra olyan, mint egy kondis edzés után a nyújtás: önmagában nem épül be új infó, de ami van az jobban használható a későbbiekben, hasznosabbá teszi az "edzést" lényegében.

 

 

A kezdéshez tudom javasolni a Headspace nevű app-et, ami irányított meditációval tanítja be fokozatosan a szükséges szokásokat. Amióta használom, észrevettem, hogy amikor nem figyelek oda nagyon sekélyesen, zihálva lélegzek időnként (és miután utánanéztem, tudom hogy ez mindenkinél így van). Tisztábban tudok gondolkozni egy meditáció után, rendszeresen beiktatom tanulási/írási sprintek előtt és után.

headspace-app-images.jpg

Fizikai kondi/étkezés

Ez az, ami valószínűleg senkinek nem újdonság, az "uncsi pont", de biztos vagyok benne, hogy találsz néhány újdonságot a leírtakban.

A fizikai edzés egészségre gyakorolt hatása mindenkinek ismert, de az agyműködéssel kapcsolatban 2 dolgot érdemes kiemelni:

-Eszerint a cikk szerint (és a hivatkozott kutatás szerint) a rendszeres aerob mozgás (futás, biciklizés stb...) növeli a hippocampus méretét, ami a verbális memória és tanulással kapcsolatos funkciókat vezérli (súlyzós edzés és izomformáló edzések a felmérés szerint ugyanezt nem mutatták).

-Eszerint a cikk szerint a rendszeres edzés a vérellátás növelése mellett a BDNF faktorok képződését is elősegíti, ami a neuronok közötti kapcsolódások kialakulását segíti.

Étkezéssel kapcsolatban azt érdemes megemlíteni, hogy bár az elmúlt évtizedekben rengeteg szó esett tudatos táplálkozásról, fitneszről, és mégis nagyon sokan a mai napig nincsenek tisztában azzal, hogy a “reggel péksüti, ebédre borsófőzelék fasírttal a munkahelyi étkezdében, hazafelé menet pedig egy pizzaszelet” NEM jó.

A cukros, feldolgozott ételek megdobják a vércukrodat, utána rögtön le is esik, képtelenné téve azt, hogy koncentrálni tudj, elveszted az akaraterőd, ezen kívül pedig több zsírt is halmozol fel.

Például egy jó kis 200 forintos pizzaszelet, amiért sokan a hidegben is sorba állnak, először felnyomja a vércukrod (és ezzel kellemes telítettség-érzetet okoz), aztán leesik a vércukrod, és mivel az agy a legnagyobb energiafogyasztó, ezért a szervezet jelentős forrásokat attól fog megvonni.

Az agy legjobb működéséhez egy alacsony glikémiás indexű étkezésre van szükség komplex szénhidrátokkal, fehérjével és a megfelelő zsírsavakkal. Hogy ez pontosan mit jelent, arról nem én fogok írni (természetesen nekem össze van állítva, hogy mit eszek, de nincsenek általános megoldások).

Holisztikus tanulás

 

A holisztikus tanulás lényegében a kulcs ahhoz, hogy valaki értse is, amit tanul, be is épüljön, meg is maradjon (ellentétben az ismétlésen alapuló memorizálással). Lényegében különböző analógiákat találunk, amik segítenek a különböző információkat egy nagyobb egész részének tekinteni.

Vagyis felismersz egy mintát, ami utal a nagyobb képre, vagy a nagyobb kép alapján tudod kikövetkeztetni a részeket (induktív és deduktív gondolkodás-később lesz róla még szó). 

Ezt a fogalmat Scott H. Young-tól hallottam először, aki a tanulás hatékonyságát fejleszti, erről blogol és készít anyagokat. Ez a srác 1 év alatt megcsinált egy 4 éves MIT szakot, anélkül hogy részt vett volna az órákon (az USA több egyetemén minden anyagot és előadás felvételét felteszik nyilvánosan az egyetem oldalára, és a vizsgákat is le lehet tenni).

Az agyunkban lévő információk kapcsolódnak egymáshoz, hálózatokat alkotnak (épp úgy, mint a linkek az interneten). Sok pszichológus szerint az agyunk igazából MINDENT megjegyez, amit valaha is láttunk/megéltünk (erre bizonyíték lehet, hogy epilepszia-vizsgálatnál használt kísérletek során áramot vezetnek az agy bizonyos részeibe, és rég elfelejtett emlékek idéződhetnek fel). 

A probléma a hozzáféréssel van. Tehát nem is "okosabbnak" kell lennünk, hanem úgy rendszerezni a tudást, hogy hozzáférhető legyen-legyenek kész struktúrák, analógiák, amivel van egy A-Z-ig terjedő utunk végigvinni a gondolatot. 

Amivel eljutunk a következő ponthoz...

Tréningek készítése

“Aki nem tudja az tanítja!”

Létezik a történet a rendszerváltás utáni egyszeri angoltanárról, amikor elkezdtek angolt tanítani, és egy leckével járt a diákok előtt mindig.

Én nem titkolom, hogy az esetemben, a Taciton pontosan így működnek a dolgok: azért csinálok cikkeket, videókat és tréningeket, hogy én okosabb legyek, én jobban értsem azt, amiről beszélek (emiatt időnként becsúszhatnak hibák, valóban).

A blogon kívül csinálom a Tacit Projectet, ahol 10 perces videókra bontok le különböző témaköröket, amelyekben közös, hogy "21. századi készségek", tehát borzasztóan értékesek lesznek (és most is azok) ebben az évszázadban (például soft-skillek, érzelmi intelligenciához kapcsolódó képességek).

10 percbe hasznos információkat besűríteni nagyon nehéz. Sokkal gyorsabban megcsinálok egy 1 órás videót, mint egy 10 perceset. De így meg kell tervezni, hogy hogyan fogok érvelni, milyen gondolatmenetet járunk be, mert nincs idő kóricálni a témák között. És ez nekem egy sokkal magasabb szintre löki a tudásom.

(iratkozz fel a videóblogomra is, ha arra jársz:))

Onnantól, hogy valamiről olvasok, odáig hogy van róla egy kész videó, sokat formálódik a fejemben egy gondolat. Ez ok plusz kör, de nagyon megéri-mindenkinek bátran ajánlom-kérdések merülnek fel, látod magad előtt, hogy itt van egy szürke folt stb...ezek máshogy nem fognak kiderülni.

Konklúzió:

Én úgy látom, hogy minden probléma az ember életében azért van, mert nem vagyunk elég okosak. A megoldás egyszerű-legyünk okosabbak;)! 

Korábban sok nagyon magas IQ-jú emberrel dolgoztam együtt, akiknek ehhez társult egy alacsony érzelmi intelligencia (intra és interperszonális intelligencia). Emiatt teljesen biztossággal ki merem jelenteni, hogy a hétköznapi élethez sokkal fontosabb ezek, mint maga az IQ (ami csak azért lett elterjedt mérőszám, mert a második világháború alatt katonák millióit kategorizálták be ezzel, viszont sokan vitatják a hasznosságát az akadémiai jellegű tudáson kívül).

A jó hír pedig az, hogy ezek fejleszthetőek! Nehezen, és tartós erőfeszítésekkel, de egyre növekvő mértékben ismerik fel az emberek, hogy mennyire fontos szerepet tölt be ez a mindennapjainkban.

Én a magam tempójában haladgatok, és remélem te is csatlakozol!

Ha érdekelnek hasonló cikkek, videók és podcastek, iratkozz fel az oldalra Facebook-on!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tacit.blog.hu/api/trackback/id/tr808043866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petrobol 2015.11.05. 00:26:27

A Lumosityt már ismertem korábbról, de az utóbbi 1- 2 évben nem használtam. A poszt elolvasása után újra beléptem és kipróbáltam. Meglepő módon a legjobb eredményemhez képest 96,87%-on teljesítettem.